Clinica Dr. Eidelman » Clinica Stomatologica » Care sunt semnele patologiilor dentare în sarcină? » Sanatatea orala in timpul sarcinii

Sanatatea orala in timpul sarcinii

Sarcina este un eveniment fericit în viața unei femei, dar este și un eveniment care declanșează o serie de schimbări hormonale și este o perioadă în care sănătatea fizică trebuie să primeze. Deși fluctuațiile hormonale și schimbările de rutină sunt inevitabile, igiena orală riguroasă nu trebuie să se modifice – doar așa se pot evita complicațiile stomatologice. O relație profesională bazată pe comunicare cu medicul stomatolog va fi cheia unui parcus fericit al sarcinii din punctul de vedere al sănătății orale.

Pot să merg la stomatolog dacă sunt însărcinată?

Desigur, vizita la stomatolog o dată la 6 luni este indicată tuturor, indiferent de condițiile fiziologice. Este de așteptat ca unele probleme ale danturii să apară pe parcursul sarcinii, așa că un consult stomatologic nu este numai permis, ci și recomandat. O femeie însărcinată poate beneficia de tratamente dentare, însă este foarte important să menționeze acest aspect pentru a i se administra numai medicație potrivită fătului și mamei. În plus, este foarte important să menționeze trimestrul de sarcină în care se află, astfel medicul va ști cu exactitate ce fel de tratament este permis și ce tratament este contraindicat în funcție de vârsta fătului.

De ce este importantă sănătatea orală în sarcină?

Sarcina aduce cu sine schimbări hormonale majore, care se răsfrâng asupra organelor și țesuturilor. În sarcină este de așteptat să apară la nivelul dentiției:

•  gingivita de sarcină (inflamație a țesutului gingival) – gingia devine mai sensibilă, mai intensă la culoare și sângerează mai ușor din cauza hormonilor;

• risc crescut de carii – vărsăturile din timpul sarcinii erodează smalțul dentar (învelișul de protecție a dinților) și disturbă flora bacteriană din cavitatea bucală. Este contraindicat periajul dinților imediat după vărsături, căci smalțul este atacat de acidul gastric, iar periajul poate accentua eroziunea. Pentru a neutraliza acidul din cavitatea orală se recomandă clătirea cu apă cu bicarbonat, iar după 30 de minute se pot peria dinții. Mai mult decât atât, unele femei însărcinate au o preferință crescută pentru alimente dulci, care aderă pe dinți și “hrănesc” bacteriile care provoacă carii;

• dificultate în a peria ultimii molari – ultimele măsele sunt mai dificil de igienizat pentru unele femei însărcinate, căci reflexul de vomă apare din cauza periuței de dinți. În această situație, se poate încerca un periaj blând cu o periuță de dinți de mici dimensiuni;

• granulomul de sarcină (epulis gravidarum) – se manifestă printr-o tumoră benignă care apare numai în sarcină, de regulă în zona frontală a dinților. Această tumoră este predispusă la sângerări frecvente, iar ea poate fi fie extirpată de medicul stomatolog, fie trece de la sine după naștere.

Care sunt semnele patologiilor dentare în sarcină?

Una din cele mai comune probleme legate de sănătatea orală în sarcină este gingivita de sarcină. Prevalența gingivitei de sarcină este mai crescută în rândul femeilor însărcinate, decât în cazul celor care nu sunt însărcinate, afirmație dovedită periodic prin studii clinice. Gingivita de sarcină se manifestă printr-o culoare mai intensă a gingiei (roșu aprins), prin inflamarea acesteia, sensibilitate la atingere și sângerare frecventă (în special la periaj).

Durerea de dinți, gustul și mirosul neplăcut, tumefacția feței (umflarea ei) și modificările bruște apărute la nivelul dentiției sunt motiv de prezentare la medicul stomatolog cât mai curând. De fapt, câteva din aceste simptome reprezintă urgențe stomatologice, simptome cu care vă puteți programa online la clinica stomatologică Eidelman

În clinica dentară Eidelman tratăm femeile însărcinate cu deosebită grijă, căci sănătatea copiilor este unul din cele mai prețioase lucruri. Fie că sunteți însărcinată, plănuiți să rămâneți gravidă în viitorul apropiat sau ați născut deja și încă alăptați, asigurați-vă că medicul stomatolog știe despre condiția dumneavoastră. Astfel, sănătatea mamei, dar și a fătului, vor fi protejate pe tot parcursul tratamentelor dentare.